Odtruwanie - detoksykacja wstępem do właściwego odchudzania


Odtruwanie, a dokładnie detoksykacja, polega na pozbyciu się z organizmu toksyn. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego jak wiele szkodliwych substancji potrafi gromadzić się w ludzkim organizmie.

 

Podstawowym źródłem toksyn jest to co spożywamy i wdychamy. Ogólnie rzecz biorąc jest to nasze środowisko. Spożywamy wysoko przetworzoną żywność, wdychamy spaliny i inne szkodliwe substancje, przyjmujemy leki, ulegamy używkom… właściwie wszystko co Nas otacza i z czego korzystamy jest realnym źródłem toksyn. Co więcej produkuje je także Nasz organizm w skutek zachodzących w nim procesów metabolicznych.

Jak się okazuje ani Nasza wątroba, ani nerki , ani jelito grube nie są w stanie całkowicie przefiltrować i wydalić trucizny, która wnika do organizmu każdego dnia. W efekcie toksyny odkładają się, prowadząc nie tylko do spowolnienia podstawowych funkcji metabolicznych, ale także obciążenia organów wewnętrznych.

DLACZEGO TO TAKIE WAŻNE?

Toksyny są to substancje szkodliwe w ogólnym tego słowa znaczeniu. Właściwie nazwanie ich truciznami
jest jak najbardziej prawidłowym określeniem. Ich nagromadzenie w organizmie prowadzi do zaburzeń w jego funkcjonowaniu. Skutkiem „zatrucia” może być nie tylko nadwaga, ale również inne poważne choroby. Zatrucie szkodliwymi substancjami może się objawiać w następujący sposób:

  • ogólne zmęczenie i pogorszenie nastroju (skrajnie również depresja)
  • chroniczne bóle głowy
  • zaburzenia koncentracji
  • obniżenie sprawności fizycznej i psychicznej
  • nieprzyjemny zapach z ust i ciała
  • obniżenie odporności
  • choroby skóry
  • wzrost wagi ciała

Detoksykacja ma kluczowe znaczenie w procesie odchudzania. Często sam fakt odpowiedniego odtrucia prowadzi do przyspieszenia metabolizmu. Lepsze spalanie = szybsza utrata tkanki tłuszczowej! Odtruty organizm funkcjonuje lepiej i wydajniej.

Jeśli zależy nam na zdrowym i skutecznym pozbyciu się nadprogramowych kilogramów, odchudzanie powinniśmy rozpocząć od uwolnienia naszego organizmu z toksyn.

ZDROWE I NATURALNE USUWANIE TOKSYN Z ORGANIZMU

Oto kilka polecanych sposobów na skuteczne pozbycie się toksyn z organizmu

DIETA OWOCOWA-WARZYWNA

Polega ona na zamianie zwykłych codziennych posiłków na owoce, warzywa i świeże soki. Każde śniadanie powinno zawierać szklankę soku z marchwi.

Składniki posiłków możemy jeść pod różną postacią – surowe, gotowane na parze, grillowane lub w małej ilości wody. Istotne jest aby do przyrządzania nie używać tłuszczu pod żadną postacią.

Po 7 dniu diety do jadłospisu należy stopniowo wprowadzać fermentowane napoje mleczne, produkty zbożowe, ryby i chude mięso – jednak kaloryczność spożywanych produktów nie powinna przekroczyć wartości 1000 kcal dziennie. Tę niskokaloryczną dietę utrzymujemy od ok. 10 do 14 dni (jednak nie dłużej!), po czym stopniowo zwiększamy ilość kalorii, aż do osiągnięcia odpowiedniego poziomu dla naszej płci, wieku i trybu życia jaki prowadzimy (tabela 1). W tym czasie Nasz organizm stopniowo i skutecznie powinien oczyścić się z toksyn i wrócić do prawidłowego funkcjonowania. Ogólnie całkowita długość stosowania diety nie powinna przekraczać 6 tygodni.

Przykładowy jadłospis:

  • I śniadanie: szklanka świeżego soku z marchwi (250 ml), surówka z utartej białej rzodkwi i cykorii, posypana posiekaną natka pietruszki
  • II śniadanie: mus jabłkowy – pokroić w ćwiartki dwa jabłka i rozgotować w małej ilości wody. Zmiksować i doprawić dla smaku cynamonem. Dla wzbogacenia musu możemy dodać do niego maliny lub jagody (także mrożone).
  • Obiad: zupa kalafiorowa – w niewielkiej ilości wody ugotować różyczki kalafiora, marchew i korzeń pietruszki. Ugotowane warzywa miksujemy na krem doprawiając oregano i solą ziołową. Na przystawkę przygotujmy szaszłyki warzywne np. z kolorowej papryki, cukinii i cebuli. Szaszłyki pieczemy w piekarniku lub na grillu.
  • Podwieczorek: Pieczone jabłko plus surówka z marchwi i selera. Do tego szklanka pomidorowego soku.
  • Kolacja: warzywne leczo – w małej ilości wody dusimy następujące składniki pokrojone w kostkę: ogórki kiszone, papryka zielona i czerwona, cukinia, cebula i pomidory. Pod koniec duszenia dorzucamy liść laurowy, a całość przyprawiamy do smaku: pieprzem ziołowym oraz słodką mieloną papryką.

Przedstawiony jadłospis jest oczywiście przykładowy. Istotne jest aby znalazły się w nim warzywa i owoce, oraz świeże soki i woda.

Tabela 1

OsobyKalorie - dziennie
Dzieci 1-3 lat1300
Dzieci 4-6 lat1700
Dzieci 7-9 lat2100
Chłopcy 10-12 lat2600
Dziewczęta 10-12 lat2300
Młodzież męska 13-15 lat3000-3300
Młodzież męska 16-20 lat3200-3700
Młodzież żeńska 13-15 lat2600-2800
Młodzież żeńska 16-20 lat2500-2700
Mężczyźni 21-64 lat praca lekka2400-2600
Mężczyźni 21-64 lat praca umiarkowana2800-3200
Mężczyźni 21-64 lat praca ciężka3500-4000
Mężczyźni 21-64 lat praca bardzo ciężka4000-4500
Kobiety 21-59 lat praca lekka2100-2300
Kobiety 21-59 lat praca umiarkowana2400-2800
Kobiety 21-59 lat praca ciężka2900-3200
Kobiety ciężarne (II połowa ciąży)2800
Kobiety karmiące3400
Mężczyźni 65-75 lat2300
Mężczyźni powyżej 75 lat2100
Kobiety 60-75 lat2200
Kobiety powyżej 75 lat2000

MONO DIETA JEDNOSKŁADNIKOWA – NA BAZIE KASZY JAGLANEJ

Mono dieta to jedna z najprostszych diet oczyszczających. Polega na spożywaniu tylko i wyłącznie jednego produktu przez cały okres trwania. Dieta ta należy do krótkotrwałych i powinno się ją stosować ok. 3 dni jednak nie dłużej niż 14. W trakcie trwania diety zaleca się picie dużych ilości niegazowanej wody mineralnej, która w znacznym stopniu przyspieszy „wypłukiwanie” toksyn z organizmu.

Mono dieta w szczególności polega na oczyszczaniu jelit, więc produkt który zastosujemy powinien być lekkostrawny i bogaty w błonnik. Jak najbardziej wskazane będą owoce na przykład jabłka lub grejpfruty, gotowane warzywa, kasze a także ryż.

Podczas stosowania oczyszczającej mono diety nie wolno używać soli ani tłuszczu. Dzięki tej diecie możemy również pozbyć się od 1 do 2 kg nadwagi.

Jako podstawowy składnik mono diety polecamy kaszę jaglaną. Jej oczyszczające właściwości są wręcz nieocenione, a dodatkowo zawiera witaminy z grupy B, lecytynę i sole mineralne. Ponadto kaszę jaglaną cechuje wysoki poziom białka i węglowodanów w złożonej postaci, dzięki czemu powoli uwalniają się do krwioobiegu podczas trawienia, zapewniając stały dopływ energii do mózgu. Dodatkowym plusem przemawiającym za stosowaniem kaszy jaglanej w mono diecie jest obecność krzemionki, która świetnie wpływa na ogólną kondycję skóry, włosów, paznokci oraz na zęby. Jako ciekawostkę warto zaznaczyć, że zawarte w kaszy jaglanej antyoksydanty, czyli substancje wychwytujące i neutralizujące wolne rodniki (jedna z przyczyn nowotworów), zapobiegają powstaniu raka. Kaszę jaglaną należy jeść 5 razy dziennie wypijając przy tym właściwie nieograniczoną ilość niegazowanej wody mineralnej. Podczas stosowania diety należy wyeliminować picie herbaty i kawy. Mono dieta na bazie kaszy jaglanej zapewnia doskonały detoks całego organizmu.

GŁODÓWKA

Nie zależnie od tego czy trwa jeden czy kilka lub kilkanaście dni powinna być skonsultowana z lekarzem, a najlepiej prowadzona pod jego nadzorem.

Jest to bardzo ważne, gdyż w trakcie jej trwania dopuszcza się jedynie picie wody mineralnej i łagodnych ziołowych herbat. Pamiętajcie – nie każdy może ją stosować – tak więc konsultacja lekarska jest niezbędna. Podstawowymi przeciwwskazaniami do przeprowadzenia głodówki są: ciąża, laktacja, choroby takie jak: cukrzyca typu 1., choroba nowotworowa, marskość wątroby, nadczynność tarczycy, gruźlica, niedowaga oraz choroby psychiczne, gdzie decyzję o takiej formie oczyszczania powinien bezwzględnie podjąć lekarz.

Przed przystąpieniem do głodówki należy odpowiednio się przygotować stosując się do kilku zasad:

  • najlepiej przeprowadzić ją wiosną lub latem (wyjątkiem są upały)
  • na dwa tygodnie przed planowaną głodówką dobrze jest zwiększyć aktywność fizyczną, dzięki temu organizm zostanie lepiej dotleniony i a metabolizm ulegnie przyspieszeniu – przyśpieszy to odtruwanie
  • należy ograniczyć potrawy bogate w tłuszcze, białka i ciężkostrawne, warto przeprowadzić w tym czasie dietę warzywno-owocową
  • do minimum ograniczamy spożycie słodyczy oraz słodzenie napojów
  • alkohol, kawę i herbatę zastępujemy ziołowymi naparami
  • ostatni posiłek należy spożyć do godziny 17.00
  • dobrze jest przed głodówką zrobić lewatywę jednak nie jest to konieczność Tak przygotowany organizm można (przypominamy – przy konsultacji z lekarzem) poddać oczyszczającej głodówce.

ZIELONA HERBATA

Codzienne picie zielonej herbaty to również bardzo dobra kuracja detoksy kująca. Zawarte w niej polifenole przyspieszają przemianę toksycznych substancji na formy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, co powoduje dużo łatwiejsze wydalenie ich z organizmu. Dzięki piciu zielonej herbaty wspomagamy funkcjonowanie wątroby i nerek, a jej moczopędne działanie powoduje, iż detoksykacja przebiega dużo szybciej. To nie jedyna zaleta najstarszej herbaty świata. Udowodniono, że codzienne picie naparu obniża ryzyko wystąpienia zawału serca, zakrzepów i miażdżycy tętnic. Ponadto zawiera witaminy takiej jak C, K, E oraz minerały. Reguluje ciśnienie, zapobiega powstawaniu kamieni w nerkach i wątrobie, chroni przed reumatyzmem, a także zmniejsza jego natężenie. Obniża poziom cholesterolu. Wspomaga proces trawienia, a także likwiduje wolne rodniki. Aby zielona herbata działała leczniczo nie wystarczy ją „tylko” zaparzyć – trzeba zrobić to w odpowiedni sposób.

Podstawą parzenia zielonej herbaty jest temperatura wody, którą zalewamy susz. W żadnym wypadku nie może być to wrzątek! Średnio na jedną szklankę (200ml) powinniśmy zużyć jedną łyżeczkę suszu. W zależności od odmiany herbaty, temperatury wody nieco się od siebie różnią. W przypadku herbaty chińskiej – mocniejszej, woda powinna mieć temperaturę pomiędzy 70 a 85 stopni, z kolei herbatę japońską najlepiej jest zalewać wodą w temperaturze 60-70 stopni. Należy doprowadzić wodę do wrzenia i po zdjęciu z palnika odczekać kilka do kilkunastu minut. Jeśli napar po zalaniu staje się mętny i ma gorzki smak oznacza to, że woda była zbyt gorąca. Zielona herbata powinna parzyć się pod przykryciem średnio ok.3 min. Po tym czasie należy oddzielić napar od liści.

Zaparzona w ten sposób działa najbardziej dobroczynnie na Nasz organizm. W zależności od czasu zaparzania zielona herbata może pobudzać (parzona do 3 minut) lub działać uspokajająco (parzona max. do 7 minut). Liście zielonej herbaty można zaparzać wielokrotnie, według tradycji najlepszy jest napar, który uzyskuje się podczas drugiego parzenia.

Dla podkreślenia uzdrawiającej mocy naparu z zielonej herbaty powinniśmy liznąć nieco odległej historii. Od tysiącleci używana jako tradycyjne i powszechne lekarstwo w Chinach, Japonii, Indiach i Tajlandii. W 1191r. mnich buddyjski Eisai napisał nawet „Księgę Herbaty”. Opisując w niej pozytywny wpływ tej rośliny na najważniejsze narządy ludzkiego organizmu a w szczególności na serce. Do dziś napar z zielonej herbaty stosowany jest przy większości dolegliwości, a także wspomagająco przy tamowaniu krwawienia, kontroli temperatury ciała oraz jako wspomaganie prawidłowego trawienia.

SUPLEMENTY DIETY

Na chwilę obecną na rynku dostępne są różne preparaty, których działanie koncentruje się na usuwaniu szkodliwych dla organizmu toksyn. Suplementy takie jak np. Untoxin w bardzo szybkim czasie wspomogą organizm w usuwaniu szkodliwych substancji zatruwających Nasz organizm, poprawiając w znacznym stopniu jego funkcjonowanie a tym samym odzyskać zdrowie i energię.


Przypisy

  1. Lipecki, Janusz, and Andrzej Libik. "Niektóre składniki warzyw i owoców o wysokiej wartości biologicznej." Folia Hortic. Supl 1 (2003): 16-22.
  2. Cieslik, E. "Prozdrowotne właściwości warzyw." Zeszyty Problemowe Postępów nauk Rolniczych 1.539 (2009). "Warzywa charakteryzują się także wysokim poziomem barwników (flawonoidy, betainy), odpowiedzialnych za detoksykację organizmu. Flawonoidy, obecne w niektórych warzywach, wykazują działanie uszczelniające naczynia krwionośne, antyagregacyjne, wpływają też korzystnie na krążenie krwi."
  3. Stolinska, H. "Zielone porządki. Oczyszczanie organizmu poprzez wegetarianizm." Przegląd Gastronomiczny 68.07-08 (2014).
  4. Jagodzinska, A. "Oczyszczanie organizmu sposobem na zdrowie." Zachodniopomorski Magazyn Rolniczy 82.
  5. Czerwińska, Dorota, and Edyta Gulińska. Podstawy żywienia człowieka. WSiP, 2012.
  6. Shriner, Richard L. "Food addiction: Detox and abstinence reinterpreted?." Experimental gerontology 48.10 (2013): 1068-1074.
  7. James, W. P., G. G. Duthie, and K. W. Wahle. "The Mediterranean diet: protective or simply non-toxic?." European journal of clinical nutrition 43 (1988): 31-41.
  8. Baillie-Hamilton, Paula F. "Chemical toxins: a hypothesis to explain the global obesity epidemic." The Journal of Alternative & Complementary Medicine 8.2 (2002): 185-192.
  9. Philip A. Mackowiak, Recycling Metchnikoff: probiotics, the intestinal microbiome and the quest for long life., Front. Public Health, 13 November 2013.
  10. T. Vasiljevic, N.P. Shah, Probiotics — From Metchnikoff to bioactives, International Dairy Journal, Volume 18, Issue 7, July 2008, Pages 714–728
  11. Roy Fuller, History and development of probiotics, The scientific basis, 1992, ISBN: 978-94-010-5043-2.
  12. Eco Supplements, "UNTOXIN™ – Wewnętrzny detox", 2016.